O lege care ar fi trebuit să ridice nivelul de pregătire al angajaților din instituțiile publice, garantându-le accesul la cursuri de formare profesională, a fost pervertită într-o uriașă afacere turistică.

  • Mii de funcționari sunt trimiși anual în stațiuni de pe litoral, la munte sau la băi, câte șapte zile, la hoteluri de trei și patru stele, însoțiți de familie și cu servicii all inclusive asigurate. Toate acestea, sub umbrela unor așa-zise cursuri de formare profesională.
  • Organizate de firme private, cursurile se țin superficial sau nu se țin deloc și inclusiv Institutul Național de Administrație – autoritatea de stat care ar trebui să le supravegheze – recunoaște că fenomenul a scăpat de sub control și că ele reprezintă, de fapt, concedii suportate din bani publici. Aceste practici au început în 2009, pe fondul unor reorganizări instituționale haotice, și au luat amploare în ultimii doi ani.
  • Am vrut să aflăm adevărata dimensiune a situației și ne-am trezit îngropați sub un munte de informații. După câteva săptămâni de „săpat“ în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), am scos la lumină un tabel care conține cifre uluitoare: numai în primele șapte luni ale acestui an, instituțiile publice din România au achiziționat 5.583 de servicii hoteliere (cele mai multe pentru sejururi de 7 zile) pentru tot atâtea cursuri de formare profesională. Suma totală suportată de bugetele locale se ridică la 21.355.912 lei (aproape 5 milioane de euro). De la primării, școli și case de cultură până la Direcția Națională Anticorupție și Opera Comică pentru Copii, o proporție covârșitoare din totalul instituțiilor finanțate din bani publici și-au trimis angajații în concedii camuflate sub forma unor cursuri de formare profesională.

Cat de mare e mizeria prezentata mai sus?

Lasă un răspuns